Ako funguje vojnová propaganda a ako jej vzdorovať

Obrázok od Artem_Apukhtin z Pixabay

Belgická historička a spisovateľka talianskeho pôvodu Anna Morelliová napísala v roku 2001 knižku Základné princípy vojnovej propagandy. Jej východiskovým materiálom boli hlavne informačné a propagandistické postupy bojujúcich strán vo Veľkej (prvej svetovej) vojne. Hlavným cieľom vojnovej propagandy bolo získať súhlas a spoluprácu obyvateľov s vojnovými aktivitami, špeciálne uľahčiť mobilizáciu a motivovať vojakov ísť do boja.
Je pozoruhodné, že základné princípy boli na bojujúcich stranách takmer totožné a tiež je pozoruhodné, že sa dodnes takmer nezmenili. Dnešné vlády nášho liberálneho západného sveta tieto osvedčené postupy používajú aj na nás.



Hlavným predpokladom úspešnej obrany pred tým, aby sa človek nechal zmanipulovať propagandou, je to, aby ju dokázal rozoznať. Popíšeme si teda 10 základných princípov vojnovej propagandy tak, ako ich definovala Morelliová. Cez znalosť týchto princípov sa pozrite na informačnú záplavu, ktorej čelíme z hlavných médií.

1. Nechceme vojnu, my sa len bránime
Príkladom je zdôvodňovanie vlády Francúzska pri mobilizácii v roku 1914. Podľa nej mobilizácia nesmeruje k vojne, ale „naopak, je to najlepšia vec na zachovanie mieru“.

2. Celá zodpovednosť za vypuknutie vojny je na našom nepriateľovi
Morelliová popisuje, že tento princíp funguje tak, že každá zo strán „musí vystúpiť na obranu svojich hodnôt, ktoré chce nepriateľ zničiť“, musí brániť slobodu a vôbec existenciu krajiny a spoločenstva. Všimnime si, že presne v tomto duchu zdôvodňovali USA vojnu proti terorizmu a útok na Irak, už po napísaní tejto knihy.

3. Vodca nášho nepriateľa je stelesnené zlo a diabol
Propaganda je oveľa účinnejšia, keď nepriateľa zosobní do jedinej osoby, ktorá je vyobrazená ako neľudské monštrum, maniak a psychopat.

4. Bránime naše najlepšie hodnoty, nie svoje záujmy
Za každú cenu je nutné marginalizovať ekonomické aspekty každej vojny. Vždy je nutné vyzdvihovať „morálne princípy a hodnoty“. Klasickou ukážkou je Havlovo „humanitárne bombardovanie“.

5. Nepriateľ úmyselne pácha vojnové zločiny, nám sa to môže stať len náhodnou chybou
Ľudské utrpenie, najmä bezbranných a civilných osôb, najmä detí, sa veľmi dotýka ľudských emócií. Popisovanie násilností, ktoré pácha nepriateľská armáda je podľa Morelliovej jedným z kľúčových prvkov vojnovej propagandy. Autorka je presvedčená, že propaganda by si násilnosti hoci vymyslela, aj keby žiadne neboli. Tak veľmi ich potrebuje.

6. Nepriateľ používa zakázané zbrane
Tento princíp je doplnkom predchádzajúceho. Vlastné vedenie bojov sa vykresľuje ako rytierske a hrdinské, nepriateľ je stelesnením zlomyseľnosti a zákernosti. Prirovnania z historických príbehov alebo dnes fantasy (Tolkien) to propagande veľmi uľahčujú.

7. Naše straty sú veľmi nízke, straty nepriateľa sú enormné
Morelliová tento princíp vysvetľuje tým, že ľudia majú tendenciu prikláňať sa k víťaznej alebo víťaziacej strane. Platí to vo všetkých konfliktoch a súpereniach, pri bitkách, pri voľbách a aj pri športe. Preto je vo vojne takmer moratórium na informovanie o vlastných stratách a nepriateľské straty sa preceňujú.

8. Naše postoje podporujú aj všetci významní intelektuáli a umelci
Tento princíp využíva ovplyvňovanie verejnosti populárnymi osobnosťami. Ľudia často takmer vo všetkých postojoch nasledujú svoje idoly.

9. Naša vec je posvätná
Vojna sa vykresľuje ako forma križiackej výpravy a konečného zápasu dobra so zlom. Tí, čo vedú vojnu sa vykresľujú ako reprezentanti Boha, alebo najvyššieho princípu, ktorý spoločnosť uznáva. Tým sa kritici a pochybovači dostávajú do roly odpadlíkov a kacírov.

10. Každý, kto našu propagandu spochybňuje, je zradca a pomáha nepriateľovi
Tento princíp zúplňuje a završuje všetky predchádzajúce. Nenecháva človeku vôbec žiadny priestor na vlastné posúdenie. Musí sa postaviť buď na stranu „dobra“, alebo na stranu pomocníkov zla, a to so všetkými dôsledkami.

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Návrat hore