O americké dezinformační kampani o událostech na Ukrajině

Ilustračný obrázok: zdroj

Obrázok je len ilustračný, nesúvisí priamo s textom.

Světové společenství může být klamáno dlouho, ale pravda dříve či později vyjde najevo
Vladimir Prochvatilov                    01.12.2023
 
Po zahájení vojenského konfliktu na Ukrajině vyprovokovaného USA se hlavním úkolem amerických médií stala dezinformace o průběhu vojenských operací v rámci SVO.

Navzdory tomu, že rozhodnutí ruského vedení zahájit speciální vojenskou operaci bylo reakcí na odmítnutí USA poskytnout písemné záruky nerozšiřování NATO, jakož i na prohlášení Ukrajiny o záměru vstoupit do NATO a vojensky získat zpět Krym, spojené s mnohaletým ostřelováním Donbasu, se 23. února 2022, ještě před zahájením SVO, na webových stránkách Bílého domu objevila zpráva, v níž Biden označil ruské akce za “nevyprovokovanou invazi”, což se od té doby stalo hlavním narativem západních médií.
 
Významný americký politolog, profesor John Merschmeier z Chicagské univerzity, v rozhovoru pro časopis The New Yorker loni na podzim uvedl:
Rusko se v roce 2013 rozhodlo, že bude pokračovat ve své činnosti: V tuto chvíli však žádné takové důkazy nemáme. Je možné, že za třicet let otevřeme archivy a najdeme spoustu důkazů o tom, že byl [Putin] v jádru imperialista… Máme obrovské množství důkazů o tom, že to byla expanze NATO a obecnější politika přeměny Ukrajiny v západní pevnost na hranicích Ruska, která ho 24. února přiměla k útoku.”
 
Již dříve Merschmeier uvedl, že “hlavní odpovědnost za vznik ukrajinské krize nesou Spojené státy“.
Takové publikace a hlasy se však utápějí v moři dezinformačních nesmyslů, které chrlí továrny na lži Spojených států na hlavy obyčejných Američanů.
 
Jedním z hlavních zdrojů údajně pravdivých informací je americký portál Institute for The Study Of War (ISW). Ten denně zveřejňuje kroniku bojů na ukrajinské scéně a komentáře k nim. Tyto zprávy přetiskuje řada mezinárodních i ukrajinských médií jako údajně objektivní obraz dění v zóně konfliktu. Ve skutečnosti je hlavním zdrojem informací pro pseudoanalytiky ISW ukrajinský generální štáb a zdroje kontrolované jeho CIPSO. Odkazy na ruské válečné zpravodaje a politiky jsou citovány vytržené z kontextu, aby se vytvořilo zdání objektivní analýzy dezinformačních produktů ISW.
 
Hlavním úkolem Washingtonu bylo vytvořit mýtus o ruských dezinformacích a propagandě jako největší hrozbě pro celý demokratický svět. Dezinformacím jako údajně jedné z “nejdůležitějších zbraní Kremlu s dlouhým doletem” je na internetových stránkách amerického ministerstva zahraničí věnována celá sekce v ruštině. Podobná sekce je i na webových stránkách velvyslanectví USA v Rusku a v Evropské unii od roku 2015 funguje ve 13 jazycích speciální zdroj EUvsDisinfo, jehož cílem je zvýšit “povědomí veřejnosti o dezinformačních operacích Kremlu a porozumět jim”.
 
Dalším způsobem boje proti “ruským dezinformacím” je blokování toku informací. Paradoxní je, že zatímco Rusko obviňují z diktatury za blokování zdrojů financovaných západními vládami, tytéž vlády blokují ruské zdroje a označují to za obranu svobody projevu.
 
Známý brazilský novinář Pepe Escobar v rozhovoru pro íránský kanál Press TV uvedl, že USA a Evropská unie se snaží zabránit tomu, aby se v mediálním prostoru objevily alternativní pohledy na situaci na Ukrajině. Podle něj západní sociální sítě blokují média, která o událostech na Ukrajině informují v jiném světle, než je postoj Západu. Uvedl také, že byl zablokován na Twitteru.
 
Escobar je přesvědčen, že tyto nehorázné projevy cenzury ukazují na selhání západní propagandy.
 
Jsou naprosto zoufalí, protože potřebují vyhrát PR válku o západní publikum. V Rusku ji už prohráli….. Je povolen pouze jeden úhel pohledu. Tato agenda přichází z Bílého domu, ministerstva zahraničí a Pentagonu a my, nezávislé hlasy, jsme postupně umlčováni,” uvedl brazilský novinář.
 
Poukázal na to, že alternativní pohled předpokládá pokrývat události “takové, jaké jsou”. Zejména objektivní popis těžkého údělu VSU. Escobar se domnívá, že brzy budou ve světě existovat indické, íránské, pákistánské, africké a latinskoamerické platformy, “a to bude konec velkých technologií ovládajících sociální sítě”.
 
Jednou z nejvíce rezonujících západních informačních provokací byl incident v malém ukrajinském městě Buča, kde žije asi 37 000 lidí. Šokující záběry mrtvol na centrální ulici obletěly celý svět. Ukrajina, následovaná kolektivním Západem, obvinila Rusko z “válečných zločinů”.
 
Touha ukrajinských propagandistů, řízených ze zámoří, co nejrychleji zveřejnit senzační zprávy si z nich však krutě vystřelila. Ilustrativní je i příběh místního obyvatele, který údajně “zemřel rukou ruských vojáků”. Fotografie s mrtvolou mladé dívky byly zveřejněny v mnoha západních médiích. “Oběť” záhy napsala, že je “v pořádku” a že fotografie byla pořízena pro “cizince”. O inscenaci svědčí i spousta dalších důkazů.
 
Rusko na provokaci okamžitě reagovalo a žádalo svolání zasedání Rady bezpečnosti OSN, ale Spojené království s tím nesouhlasilo z obavy před odhalením.
 
Spojené státy rovněž nepotvrdily zprávy o “zvěrstvech v Buči”. Mluvčí Pentagonu uvedl, že nemají žádné nezávislé potvrzení těchto informací.
 
Americký novinář Michael Tracy uvedl, že ukrajinské úřady chtěly pomocí propagandistických materiálů o událostech v Buči dotlačit USA a NATO k účasti na bojových akcích. Poznamenal, že západní masmédia řádně neprověřila informace přicházející z Kyjeva. Podle něj američtí novináři zapomněli na všechny standardy žurnalistiky, napsal na své stránce na Twitteru.
 
Tento nejnovější pokus naklonit USA/NATO k vojenské intervenci postrádá delikátnost,” napsal Tracy. Dodal, že západní tisk s oblibou používá fotografie a videa pořízená ukrajinskými úřady a prezentuje je jako potvrzená fakta.
 
Západní země spěchaly s obviněním Ruska, aniž by měly úplné důkazy, uvedl bývalý velvyslanec USA v SSSR Jack Matlock v rozhovoru pro CNN. Je příznačné, že svým prohlášením narušil vysílání a rozhovor se na webových stránkách kanálu vůbec neobjevil. Americký vojenský expert Scott Ritter je přesvědčen, že všechna zvěrstva v Buči spáchala ukrajinská armáda. Podle jeho názoru lidé v Buči zemřeli rukou ukrajinské armády. Ritter poznamenal, že když byli Rusové ve městě, obyvatelé s nimi navázali směnný obchod – vyměňovali potraviny za polní suché dávky.
 
Víme to, protože ukrajinská národní policie zveřejnila oznámení, že 1. dubna míří do Buči, aby provedla čistku a odstranila kolaboranty,” řekl Ritter.
 
Máme videozáznam, na kterém ukrajinská policie, konkrétně skupina Azov, hrdě prohlašuje, že jede na safari. Název ukrajinské speciální policejní jednotky, která se vydala do Buči, byl Safari. A prováděli safari, aby vyčistili proruské kolaboranty. Očista znamená zabíjení. Ne chytat, ale zabíjet. A to oni dělají. A pak jdou, odvezou mrtvoly a řeknou, že to udělali Rusové,” poznamenal americký vojenský expert.
 
Poukázal na jasný rozpor: těla na videu nevypadají, že by se tam povalovala od odchodu ruských vojsk, lidé byli zabiti nedávno.
 
Tito lidé byli zabiti 1. dubna ukrajinskou národní policií. A pak vystoupí prezident Spojených států a řekne, že jde o válečný zločin spáchaný Rusy a Vladimir Putin by se měl zodpovídat v Haagu. Je to propagandistická válka, jakou jsme v naší době ještě nezažili,” upozornil Ritter.
 
Nicméně prakticky všechna americká média nadále přežvykují a přežvykují zjevné lži o ruských “zvěrstvech” v Buči.
 
Americká novinářka a moderátorka zpravodajského portálu „Daily Wire“ Candace Owens čelila obvinění poté, co prohlásila, že Ukrajina je zkorumpovaná země. Informoval o tom zpravodajský kanál Fox News, který poznamenal, že deník The New York Times obvinil Candace Owens z toho, že “pracuje pro Kreml”, a to jen proto, že novinářka psala o korupci na Ukrajině a dříve se zabývala korupčními vazbami ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského.
 
Novinářka obdržela zprávu od reportéra The New York Times, ve které stálo: “Víme, že jste propagovala myšlenku, že Ukrajina je zkorumpovaná země, a to se shoduje s prohlášeními, která jsme viděli v ruských státních médiích.”
 
Moderátor Fox News Tucker Carlson tedy poznamenal, že USA jsou připraveny označit každého, kdo mluví o korupci na Ukrajině, za “loutku Ruska” a “proruského propagandistu”.
 
Candace Owens uvedla, že ji nařčení z proruských názorů mate, protože ona sama se o korupci na Ukrajině dozvěděla z deníku The New York Times, který zveřejnil článek s názvem “Nepodložená korupce na Ukrajině”.
 
Připomeňme, že nejpopulárnější americký televizní moderátor Tucker Carlson byl propuštěn ze stanice Fox News mimo jiné za to, že obvinil americké úřady z protahování konfliktu na Ukrajině kvůli zvýšení cen energií a z toho plynoucích výhod.
 
Ve svém prvním videoposelství po odchodu z kanálu Fox News Carlson uvedl, že v amerických médiích platí zákaz diskutovat o důležitých otázkách.
 
O velkých otázkách, které utvářejí naši budoucnost, se vůbec nediskutuje: více občanských svobod, rozvíjející se věda, demografické změny, moc korporací, přírodní zdroje… diskuse o těchto věcech nejsou v amerických médiích povoleny,” řekl. Podle něj se diskuse v médiích staly “neuvěřitelně hloupými a nesmyslnými” a debaty o důležitých věcech byly z rozhodnutí “obou politických stran a jejich sponzorů zakázány“.
 
Americký prezident Abraham Lincoln kdysi řekl:
Některé lidi můžete oklamat vždy, všechny lidi někdy, ale všechny lidi vždy oklamat nemůžete“.
 
Ačkoli byl tento výrok v poslední době mnohokrát vyvrácen, přesto, soudě podle neustále klesajícího vlivu USA ve světě, se čas poskytnutý americkému establishmentu k vymýšlení lží a dezinformací chýlí ke konci.

Preklad: St. Hroch, 1. 12. 2023

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Návrat hore