Čo nám prezradí ruská reklama na Sputnik V

Spoluautor: St. Hroch blank

Table Of Contents

Úvod

Upozornenie na túto reklamu som dostal od priateľa St. Hrocha, ktorý mi k tomu pridal nasledujúci text:

Jakkoli nejsem příznivcem probíhající očkovací kampaně, vyšperkované otřesným strašením lidí v posledních dnech, vymyšleném ministerstvem „zdravotnictví“, které do běla rozpálilo nejen mě, ale i řadu lidí v mém okolí, uznávám rozdíl v inteligenci pojetí první ruské reklamy na Sputnik V, která tu Maďarovo/Vojtěchovu hrůzu pozitivně převyšuje o několik hlav… Pro mě je to svědectvím, že naši hlavouni jsou buď neschopní, anebo líní logicky myslet (snad jen hrabat a hrabat… – to ale umí slepice lépe) – strašit je přece tak snadné! (překl.)

Musíme uznat, že první reklama na „Sputnik V“ je velmi povedená. Použití dominového efektu byl skvělý nápad (Zdroj: https://politikus.ru/video/138911-pervaya-reklama-sputnik-v-velikolepno.html):

Do tohoto dvouminutového videa jsme vměstnali dva roky našich zkušeností, které nám změnily život. Udělali jsme ho zajímavý, ale nenechte se zmást jeho formou – je to nejdramatičtější příběh posledních desetiletí. Sotva se najde někdo, koho by se pandemie koronaviru nedotkla. I ti nejneohroženější a nejzdravější z nás jsou unavení. Jsme unaveni životem v úzkosti o sebe a své blízké. Obáváme se, že může nastat okamžik, kdy nejlepší lék již nebude potřeba… Před více než rokem jsme obdrželi vakcínu – první registrovanou léčbu COVID-19 na světě, Sputnik V. Dnes se používá v 71 zemích s celkovým počtem obyvatel 4 miliardy a zachránila miliony životů. Virus však stále útočí – a nejnebezpečnější je tam, kde se očkování stále bere na lehkou váhu. Nezapomínejme, že probíhá skutečná válka a jen společným očkováním můžeme zastavit šíření smrtícího řetězce.

Recenzia

Reklama je vtipná, udrží pozornosť celé dve minúty a človek v nej okamžite spozná mnoho detailov, ktoré sa už druhý rok hrnú zo všetkých médií. Človeka, ktorý sa vyzná v marketingu, však možno hneď upúta niekoľko zvláštnych vecí, medzi ktorými nebudú chýbať:

  1. Značka je prezentovaná veľmi skromne, vlastne až na poslednom zábere (v pravom dolnom rohu – vpravo), zdá sa, že dôležitejšie posolstvo, než značka, je vysvetlenie písmena V = víťazstvo
  2. V súvislosti s takmer neprítomnosťou značky reklama nevyznieva ako reklama produktu, ale vakcinácie ako takej. Potvrdzuje to hlavný slogan – DAJTE SA VAKCINOVAŤ, vlastne je celkom jedno čím
  3. Reklama až úzkostlivo zodpovedá globálnemu naratívu o vzniku a priebehu pandémie

V deji reklamy uvidíme všetko, čo nám zmenilo denný život. Veľké zmeny v cestovaní, zhasínanie a vyprázdňovanie štadiónov aj sociálnu izoláciu a sirény sanitiek. A vo všetkom je hýbateľom malá ružová loptička. Ale (hmm), ktorá má celú cestu dôkladne technicky pripravenú…

Správna reklama by mala cieľové publikum aj trochu vzdelávať. Tvorcovia produktu by tým mali ukázať, že rozumejú lepšie ako ktokoľvek iný svojej odbornosti. V tomto smere sa divák nedozvie nič viac ako zo správ „Fake-news“.

Začiatok som si musel pustiť znovu. Človek si všimne kulisy rybieho trhu, pariaci sa hrniec a samozrejme čínske lampióny. Ale odkiaľ sa zobrala tá ružová gulička?

Sedela od začiatku na rampe, ktorá bola začiatkom dôkladne pripravenej dráhy a čakala na svoj moment, kedy stúpne teplota v hrnci a kuchár ho zakryje pokrievkou.

Takto sa to určite nestalo, ani symbolicky. Ale keby tvorcovia reklamy nechali vyniknúť svojej biologickej profesionalite, nemohol by príbeh pokračovať tým dôverne známym naratívom. A tak sa od začiatku do konca tvárime, že pozeráme večerníček.

Napríklad aj s tou batériou variantov, ktoré čakajú v úzadí, „nabité“, aby sa na zatiahnutie spúšte vykotúľali všetky naraz do sveta…

…všetky varianty však narazia na neviditeľnú neprekonateľnú bariéru, ktorej vysvetlenie sa dozvieme za rohom v šťastne osvetlenej krajine. Stojí tam stan vakcinačného centra a šťastní panáčikovia v písmenom V na tričkách. Kúzlo, ale berieme to, sme v móde večerníčka a súdnosť sme odložili hneď na začiatku.

Pobavilo, nikomu neublížilo…

Poznámky

K názvu vakcíny. Videl som už aspoň tri reklamy na Sputnik V (napríklad) a všade ako hlavný slogan vyniká že „V znamená víťazstvo“. Na zlostenie Rusov rusofóbi celého sveta vyslovujú „Sputnik-5“. Celkom zjavne bol názov narážkou na niekdajšie víťazstvo ZSSR v pretekoch o preniknutie do kozmu v roku 1957. A príbeh názvu potvrdzuje, že vakcína mala zvýšiť prestíž Ruska vo svete. Trochu nešťastne však Rusi ponechali „V“ aj rusky písanom názve (Спутник V). To je neobvyklá kombinácia písmen. Rus by popri azbuke skôr čítal rímsku číslovku.

Podceňovanie a znevažovanie vakcíny Sputnik V, s ktorým sa stretávame na našom západe, nám nastavuje nemilosrdné zrkadlo. Čo sme to my vlastne za ľudia? Podľa hlavných médií čelí ľudstvo najhoršej globálnej katastrofe od skončenia druhej svetovej vojny a my s ľahkým srdcom odmietame ruskú vakcínu ako „geopolitickú zbraň“. Radšej necháme milióny ľudí trápiť sa a zomierať, len aby Putinovské Rusko nezískalo jeden bezvýznamný zelený bod.

V tejto súvislosti pripomeniem katastrofu Apolla 13 v roku 1970. Vtedy šlo o životy 3 (troch) amerických astronautov, a samozrejme aj o poriadnu dávku prestíže. ZSSR a USA otvorene súperili v studenej vojne a mierili na seba stovkami atómových hlavíc v neustálej pohotovosti. Ale v americkej tlači sa objavovali úvahy o tom, že by prijali pomoc sovietskeho vesmírneho programu. Pripraviť vesmírnu raketu na let však nie je jednoduché a vtedy sa čas počítal na hodiny. ZSSR aspoň vyslal do Tichého oceánu svoje najbližšie vojnové lode, aby pomohli pri záchrannej akcii, a zastavil vysielanie na všetkých frekvenciách, ktoré by mohli rušiť komunikáciu Apolla 13 s pozemným strediskom.

Vo svetle Apolla 13 sa pýtam sám seba, či naozaj Západ za 50 rokov morálne klesol na úroveň pouličného chuligána, alebo sme už všetci vo večerníčkovom móde…

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Návrat hore